För snart en månad sedan (23/1) skrev jag ett brev till Kronfågel, där jag ville ha svar på om de procucerade Halal-slaktat kött.
2010-01-25: Nej, under varumärket Kronfågel så är kycklingarna INTE Halalslaktade.
Det finns däremot ett Danskt märke som heter Danpo och deras kycklingprodukter är Halalslaktade.Med Vänlig Hälsning
Lisa Holmgren
Konsumentkontakt
Vad är då Danpo, som Kronfågels konsumentsnsvarige Lisa Holmgren skriver om? Jo. Danpo är ett systerbolag till svenska Kronfågel och båda ingår i Lantmännen koncernen. Ligger att läsa under ”Bolag/varumärken/Kronfågel/ Lantmännen-Dampo/
”Tillsammans med Lantmännen Kronfågel utvecklar, producerar, marknadsför och säljer Lantmännen Danpo kycklingprodukter, såväl frysta som färska samt förädlade och färdiglagade på den danska hemmamarknaden samt på utvalda exportmarknader.”
”Ivars, Hannes, Eldorado, Willys, X-tra och Rose är några vanliga märken som säljer så kallad halalkyckling. Det innebär att köttet är slaktat enligt islamiska slaktriter. Ett diskret märke på förpackningen talar om detta.” (I mitt Sverige)
Ivars kycklingar slaktas i Danmark och importeras därifrån till Sverige. Produkten är populär och säljs över hela Sverige, förklarar Jenny Fridh, och understryker att Kronfågel inte utför någon halalslakt här i Sverige. Jenny Fridh är informationschef på Kronfågel: -Kycklingarna bedövas enligt djurskyddslagar innan själva slakten äger rum. Produktionsbandet vänds mot Mecka och så skärs halspulsådern av och hjärtat pumpar ut allt blod. Processen övervakas av en rättrogen muslim som ber bönen ”I Guds namn, Allah är den störste”.
Kronfågels hemsida: ”Produkter marknadsförs under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Ivars, Kronfågel Stinas och Chicky World.
Kunderna finns inom dagligvaruhandel, restauranger och storhushåll samt inom livsmedelsindustrin. Affärsområdets största kunder är ICA, Coop, Axfood, SuperGros och McDonalds. Produktionsanläggningar finns i Valla och Kristianstad i Sverige och i Farre och Aars i Danmark. ”
Vi backar tillbaka till Kronfågels Lisa Holmgrens svar:
”Nej, under varumärket Kronfågel så är kycklingarna INTE Halalslaktade. Det finns däremot ett Danskt märke som heter Danpo och deras kycklingprodukter är Halalslaktade. ”
Säg mig; vad är Lantmännen Kronfågel för varumärke, Lisa? Danpo är ett systerbolag till svenska Kronfågel och båda ingår i Lantmännen koncernen. Företagsinformation
Kronfrågels slogan är: ”Vi tar ansvar för hela kedjan från jord till bord. ”
Jag har nu frågat Kronfågel om en kommentar till det hela.
Bild lånad från Kronfågel
Uppdaterat:
I mitt brev bifogade jag delar av en artikel (enligt artikeln ovan)
Svar från Lisa Holmgren, 23 februari
Detta var 2005, alltså 5 år sedan, och det blev aldrig någon Halal-slakt (Kristianstad, min anm.) utan de lade ned det projektet innan det ens han starta.
Vi hade på den tiden en Dansk VD som ville börja slakta Halal precis som Danpo i Danmark men detta genomfördes alltså aldrig.Med Vänlig Hälsning
Lisa Holmgren
Konsumentkontakt
Jag replikerade genast:
Hej, och tack för Ditt svar!
Nej, det kan hända att anläggningar för detta inte togs i bruk i Sverige, men ni säljer och marknadsför halalslaktat kött.
Min fråga var den 23 januari: ”Jag vill veta om ni säljer halal-slaktade höns och kycklingar?”
Då (25/2), liksom nu, pekar ni ut Danpo i Danmark som försäljare av halalslaktat kött, men underlåter berätta att Danpo är ert systerbolag. Ivars kyckling, som ägs av er – Sveriges största kycklingproducent Lantmännen Kronfågel, säljer halalslaktat kött.
Danpo och Kronfågel ingår i Lantmännen koncernen. Ivars, (Kronfågels varumärke) Hannes, Eldorado, Willys, X-tra och Rose är några vanliga märken som säljer så kallad halalkyckling.
Tillsammans med Lantmännen Kronfågel utvecklar, producerar, marknadsför och säljer Lantmännen Danpo kycklingprodukter.
Ivars, Hannes, Eldorado, Willys, X-tra och Rose är några vanliga märken som säljer så kallad halalkyckling. Ivars kycklingar slaktas i Danmark och importeras därifrån till Sverige. Produkten säljs över hela Sverige.
Kronfågels hemsida: ” Våra produkter marknadsförs under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Ivars, Kronfågel Stinas och Chicky World.” samt: ”Produkter med varumärket Ivars har sitt ursprung från våra egna anläggningar i Sverige eller Danmark.”
Kunderna finns inom dagligvaruhandel, restauranger och storhushåll samt inom livsmedelsindustrin. Affärsområdets största kunder är ICA, Coop, Axfood, SuperGros och McDonalds.
Mycket av det här är från 2008 och aktuell information. Det föranleder mig att ställa om frågan.
Väntar på svar.
Nu håller Kronfågel näbben. Från att tidigare ha fått svar på dagen, så har de inte hört av sig igen.
















Hej!
Bra jobbat! Häromdagen lovade jag mig själv att inte köpa en enda sak till på Konsum för jag hittade halalslaktat kött i en frysdisk. Nu blir det till att kolla ordentligt hos ICA och kycklingprodukterna. Vissrligen är jag vegan men mina katter vill ha kycklingvingar och jag vill inte stödja någon affär som säljer kött som är halalslaktat.
Det blir nog till att ta fram grepen i vår och återuppta mina ganska stora grönsaksodlingar.
Jag tycker att det är konstigt att man överhuvudtaget ordnar en produktionslinje där slaktbanden är vända mot Mecka, smygislamiering?
Nja, troligtvis exporterar de det mesta och och för att tjäna pengar så använder man samma band till alltihop kanske är det en större marknad än den inhemska.
Kycklingarna kanske har tagit slut i deras egna länder eller så är dom så många, som t.ex i Holland, så att det helt enkelt inte finns plats att föda upp kycklingar.
För islamisterna är det viktigare att föröka sig och låta andra stå för fiolerna, det ser vi ju i Sverige, än att på eget bevåg sköta sin matförsörjning och sitt boende, likt gräshoppor förstör de all gröda och skövlar allt i sin väg.
Precis.
Vad jag också tänker på, det är alla partiers nogsamhet med att påpeka ”ingen halalslakt på obedövade djur”.
Men vad faen -- det är halalslakten som SÅDAN och öht, som folk är emot. Vi ska inte köpa in (efterfrågan-uppmuntran-tillgång) eller ägna oss åt själva slaktformen halal! Och vem är det som säger att djurens utdragna ångest blir mindre som smärtbedövad?
Varför över huvudtaget bosätta sig i länder som inte stödjer normer, värderingar och seder som de själva tydligen värdesätter högre än värdlandet? Varför söker de sig inte till en kultur som liknar deras egen? varför ska de återskapa här det de ”flydde från” ? Som deras seder, religion, normer och värderingar formade för vålds- och förtryckkulturer, som de inte vill leva i?
Så klart det finns ett svar, men det är allt annat än snyfthistoria…
Synd att grusa förhoppningarna, Annika -- inte ens ICA. Jag uppdaterade texten nyss : ” Produkter marknadsförs under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Ivars, Kronfågel Stinas och Chicky World.
Kunderna finns inom dagligvaruhandel, restauranger och storhushåll samt inom livsmedelsindustrin.Affärsområdets största kunder är ICA, Coop, Axfood, SuperGros och McDonalds.”
Jag har varit vegetarian av och till under årsperioder i mitt liv, men nu finns god anledning att bli det för gott. Köttprodukterna har krympt betänkligt, undan för undan, i mina förråd. Det äcklar mig nästan. Det jag ser nu i diskarna är likdelar, inte mat…
Som du, så får jag ändå problem, eftersom jag har 2 hundar och 3 katter. Kycklingfreaks:)
Just det; dags att sätta igång med grönsaksodlingen på allvar i vår/sommar. Jag får fritt förvalta en hel jordlott av grannbonden där jag har några landen. Där jag också har ett litet drivhus. (Som rasat samman under snömassorna….)
Jag VÄGRAR stödja halalslaktn.
Godtrogna, blåögda och passiva medel-Svensson bör börja ta ställning mot detta djurplågeri. Tyvärr vet de flesta inte om vad de köper för kött, det är det värsta, och detta är just ett livs levande exempel på den så kallade smygislamiseringen.
Just det, du har rätt. Emellanåt funderar jag på om folk egentligen bryr sig om vilket. En person sa med sitt köttpaket: ”vad spelar det för roll, det här djuret är ju redan slaktad ändå.”
Då begrep jag att folk inte tänker längre än näsan räcker. Orsak 8efterfrågan) och verkan (halal). Köper man halalslaktat kött så uppstår en efterfrågan (vare sig just *den* är medveten eller ej), som vidakthåller en fortsatt marknad för det hela.
”Produktionsbandet vänds mot Mecka… Processen övervakas av en rättrogen muslim som ber bönen ”I Guds namn, Allah är den störste”.
Hur sinnesrubbat får en troende lov att bete sig innan det ställs en lämplig diagnos. Om en sportfåne kräver att kycklingen slaktas med produktionsbandet vänd mot Ullevi och övervakas av en rättrogen IFK-supporter som sjunger ”Heja blåvitt” för att fågeln ska bli ätbar så skickas denne till psykakuten och får diagnosen ”tvångsföreställningar”.
Men i religonens namn finns varken gränser. Eller psykiatriska behandlingsmetoder.
Håller med till 100%
Det läskigaste var nog när jag sökte på RF (Regeringsformen) nyss, detta för att sätta mig ner och klura på religionsfriheten -- hur den är formulerad egentligen. jag fick en veritabel chock.
Den är ändrad!
”Regeringsformen är en grundlag och är därmed svårare att ändra än andra lagar. För att den skall kunna ändras krävs att riksdagen fattar två likalydande beslut. Mellan besluten skall val ha hållits. Regeringsformen garanterar bland annat medborgarna rätten att fritt inhämta information, hålla demonstrationer, bilda politiska partier och andra sammanslutningar samt utöva sin religion (se nedan). Dessa fri- och rättigheter, utom religionsfriheten, kan under vissa förutsättningar begränsas.”
Nu undrar jag: när tillkom den sista brasklappen? Den har inte stått där förut!
1) religioner (islam) har nu grundlaga företräde framför allt och alla, för religionsfriheten är det enda som inte kan begränsas i sin rätt till utövning.
2) Men vi kan begränsas. Alla våra andra fri- och rättigheter kan under vissa förutsättningar begränsas.
Våra fri och rättigheter har tidigare stått omskrivna som okränkbara. Att sidan uppdaterats senast 2006 med DEN brasklappen är rent nonsens.
Men religionsfrihet är väl nu religionsFRIHET? I den bemärkelsen måste väl frihet från religion ha företräde framför allt annat!
Jag håller koll på grundlagen (RF), så det där kommer säkert justeras till utövares förmån.
För min del anser jag att religionsfrihet kan tas bort helt och hållet för religion ryms inom åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Religion är inget annat än en åsikt, ett val att ställa upp på en förenings stadgar. Föreningsstadgar brukar innehålla något i stil med att man inte får motverka föreningens syfte.
Skrivningen i RF är skrämmande. I och för sig helt i enlighet med vad en norrman som hette Jörgen Smidt (tror jag) sade i ett föredrag om frihetens väsen. Han sade, att alla friheter som vi har t ex i RF är tillstånd av icke-förbud och dessa icke-förbud kan lätt ändras. Den enda friheten som håller är att man är fri inför sig själv, dvs tar konsekvensen av sitt vetande som att t ex säga till i affärerna vad man tycker om halalslaktat kött och om möjligt bojkotta dem. Gärna tillsammans med detaljerna om hur släkten går till med böner mm.
Det där var otroligt bra sagt. ”Religion är inget annat än en åsikt.”
Javisst är det rejält skrämmande? Smygändringar i grundlag och RF (två sidor av samma mynt), som allmänheten inte informeras om -- utan får upptäcka, när de tror att de har grundlagstöd i en fråga och söker lagtextens ordalydelse för att styrka sin sak. ”Tji!”
Jörgen Smidt verkar vara en klok man! Precis så är det.
Att vädja till regeringen går uppenbarligen inte, så enda vägen är att se till att marknadens aktörer förlorar på att sälja halalslaktat kött. et enda de lyssnar till är VINST. Förlorar de ansende och vinst på halal, så nog kommer de ändra sin ”moraliska uppfattning”, hux-flux”.
Jag har nu uppdaterat sidan med svar från kronfågel/lantmännens Lisa Holmgren. Svar och svar…Hon försöker låtsas som kronfågel inte har samröre med Danpo öht.
ps. mitt första svar till dig hamnade lite på sniskan och står inte direkt under din kommentar. ds
Självklart borde även religionsfriheten begränsas. Det får ju till exempel inte bli tillåtet med människooffer eller djuroffer. Muslimernas halalslakt är faktiskt ett sorts djuroffer, i samband med slakt för matens skull. Att utsätta djur för onödigt lidande får inte vara en religiös ”frihet”. Djur skall respekteras för de har (troligtvis) lika mycket känslor som oss människor och skall behandlas med en viss respekt (dock inte så fanatiskt som militanta veganer).
Vad har troende muslimer och islamistkramare för rätt att utöva/godta djurplågeri för religionens skull. Biologiskt sett har djuren ett större existensberättigande än människan efersom de har en funktion i det ekologiska systemet i motsats till oss som är planetens parasiter och hot mot både miljön och planetens existens.
Friheten att utöva sin religion måste också begränsas av de mänskliga rättigheterna. Kroppsstympning som t.ex. omskärelse borde inte få förekomma i Sverige pga deras tvångsföreställning om att en viss gud kräver det.
Sedan kan de få kasta sig på marken med rumpan i vädret rabblande ramsor hur ofta de vill, klä ut sig till spöken, inbilla sig att en viss sten i Mekka är helig osv osv eftersom det inte skadar någon eller något, inget annat än förmågan att använda sitt eget sunda förnuft.
Vad de sedan sysslar med i sina egna muslimska länder skall varkens svenska politiker eller EU lägga sig i. Var och en får sköta sitt. De måste få gå sin egen väg med egen kraft mot demokrati så som Europa har gjort, d.v.s. om de vill och kan.
Ja, egentligen borde jag lyfta fram den där lagändringen i ett nytt blogginlägg. Den är ju ett exempel på hur sjukt det är. Visst har du rätt i att religionsfriheten måste begränsas -- det tillhör väl en av de saker som *kan* och *bör* begränsas för allas trivsel -- om nu ett levande tillsammans är målet.
Frihet att utöva sin religion offentligt i ett annat land? Absurt. Jag menar; om full religionsfrihet är det viktigaste av allt för dem, så ska man ifrågasätta varför de kommit hit, när de vet att värdlandet har en livsstil som är precis tvärtom. Var religionen viktigast så skulle de hellre sökt sig till samma eller liknande kulturer.
För faktum är ju att bara någon % av de som kommer hit gör det för att de faktiskt måste, som flyktingar undan nöd och förföljelse i ina hemländer. Och måste de det, så borde de ju vara förbaskat tacksamma om de hamnar i ett land som inte utövar den religion som skapade problemen som fördrev dem från sitt moderland! Det stämmer alltså inte.
Det finns ingen som helst solidarisk anledning för oss att ändra på vår livsstil, grund- och människosyn, och tom på våra lagar för att tillmötesgå sådana vi ger fristad, välstånd och tak över huvudet -- utan krav på motprestation. Anpassning för ett friktionsfritt samfungerande i samhället är faktiskt det minsta man kan begära i gengäld. Passar det inte, så behöver de inte stanna. De har ingen rätt att tvinga sin religions alla effekter på oss, när majoriteten av oss inte vill ha med den att göra!
Hur visar sig deras solidaritet mot oss, om jag får fråga? Genom att vara krav- och missnöjesmaskiner? Vad har de för rätt att ställa ultimatum och ha anspråk på hur vi ska förhålla oss till dem? Det är *egoism* och dessutom brist på artig folkvett och normal hänsyn. Ren psykopati i religionens namn.
Religionsfriheten får inte begränsas. Nej, visst -- det blir skitfint när de anser sig ha rätt att starta krig i religioneens namn, för det är ju vad de gör för att dels erövra och dels hävda sin rätt genom att förtrycka andras dito osv. Ska vi ge dem rätten att starta religionskrig (fördomar och intolerans mot andra) i vårt land också -- för att de har religionsfriheten?
Kan de inte helt enkelt vända sin jävla middagstallrik mot Mekka och be en bordsbön och hålla käften? (Jag blir så UPPRÖRD av hur vi och djuren behandlas. Vi är alla offer för en invasion av medeltidsskultur.)
——-
I den här artikeln sitter en gubbjävel och uppmanar folk att ”upptäcka halalkött”.
”Försäljning av halal, alltså tillåtet kött, har blivit en snabbt expanderande marknad i Sverige, populärt bland muslimer men också bland svenskar.”
Han sitter alltså och söker legitimitet för sina psykiskt och fysiskt torterande slaktmetoder i påstående om att även svenskar efterfrågar halal.
Halal är inte vår kultur och motsvarar heller inte i närheten av den andliga och sekulariserade utveckling vi har nått. Om svenskar ändå äter halalkött så beror det på att de inte har en blekaste aning om vad de äter, vilket är en djup kränkning i sig av dem som försöker undvika stödja detta djurplågeri. Smakskillnad är det knappast! Eller så vet de helt enkelt inte vad halal betyder, när de köper kött. ”Det låter ju kulinariskt och exotiskt.” Jag har
synnerligen svårt att föreställa mig att en infödd svensk (som inte har någon religions) har några patologiska behov eller ens önskemål om att äta djurplågat kött. Beställer de sådant så är det för att fjäska för ”mångkulturen” och visa ”gästfrihet och förställd fördomsfrihet” -- på djurens bekostnad.
De flesta människor har sina djupa betänkligheter inför att äta kött alls idag, redan pga de djurtransporter och slaktdjurs levnadsförhållanden som finns idag och som måste förbättras avsevärt -- att vi har bland de bästa djurskydd i världen ska inte förväxlas med bra.
Vad är det för fundamentalt pskyiskt fel på islam?
Hur som helst:
Köttet från sinnessjukhuset Qibbla Halal Kött AB är från nöt, fågel och lamm och säljs till grossister och återförsäljare i hela Sverige, som Coop, Axfood, Willys, Hemköp, Ica och City Gross.
”Vår omsättning beräknas öka till 184 miljoner kronor för år 2009/2010″
och:
”- Svenskarna verkligen älskar vårt kött, likväl som det är omtalat utomlands. Så fort det kommer representanter för muslimska länder på regeringsnivå, får vi specialbeställningar. Vi har också varit hedersgäster hos kungen och fått besök av Fredrik Reinfeldt! berättar Diler”
Mulla Reinfeldt -- så förvånande!
Nu undrar jag hur den här tortyrverksamheten öht är möjlig, eftersom halalslakt är totalt förbjudet i vår svenska djurskyddslagstiftning? De här aktörerna ska polisanmälas och beläggas med näringsförbud.
Alla vet att det finns privata aktörer och slakterier som ägnar sig åt halal, men det är faen så viktigt för lagen att blunda för det -- för att inte stöta sig med ”mångkulturen”. Ska förbud mot halalslaktat kött vara förbud i Sverige, vilket jag förutsätter om vi inte även ska förlora all heder och anseende för demonterad djurskyddslag, så ska förbudet vara konsekvent och solidariskt nog att omfatta även inköp av halal.
”De har ingen rätt att tvinga sin religions alla effekter på oss, när majoriteten av oss inte vill ha med den att göra!”
Instämmer, och om de åtminstone har genomsnitts-IQ inser själva att deras krav, seder, spökklädsel, absurda ritualer, kvinnoförakt etc kontrasterar så markant mot vår livsstil att det väcker anstöt, förargelse, aversion och spänningar. Ändå klampar de på i ullstrumporna, utnyttjar demokratins spelregler och religionsfriheten så uppenbart fräckt och slugt att det måste handla om en sorts psykologisk krigföring.
Jag är övertygad om att fundamentalistiska muslimer som befinner sig mitt i det humana, demokratiska samhället med jämlikhet mellan könen men inte tar minsta intryck av detta (ej heller hänsyn) och tar seden dit de kommer, de måste lida av en lindrig personlighetsstörning och/eller intellektuell defekt.
Hur har människor från MENA-länder påverkats av sekler av religionskrig, fattigdom, primitivt rättstänkande, hederskultur, analfabetism, minimal intellektuell stimulans för såväl barn som vuxna och en religion som i grunden är intolerant, sadistisk, antiintellektuell och föraktfull och uppmanar till ett subjektivt och egotrippat tänkande. Plus stagnation på nästan alla intellektuella och vetenskapliga områden.
I en sådan miljö kan man inte bli annat än mer eller mindre dum i huvudet och skadad i den personliga utvecklingen. (Botemedlet är inte att landa på Arlanda, det vet vi nu!). Det leder till att de inte ens har vett på att visa tacksamhet och solidaritet med värdlandet och dess befolkning.
De troende muslimerna sprider sig som råttor och sprider sitt politisk-religösa gift som pesten över hela Europa för att kalasa på välfärden men också för att de lätt har insett att Europa inte varit rustat för detta. Den obegränsade religionsfriheten är en av akilleshälarna. Likaså den flummiga och hycklande idén om ”alla människors lika värde”.
Människor med olika sorters status bemöts på mycket olika sätt av media, myndigheter, chefer, arbetskamrater, grannar och medmänniskor över lag därför att vi i VERKLIGHETEN inte har ett exakt lika värde. Och varför skulle det vara önskvärt ö.h.t. Låter mest som kommunistisk utopi.
Nu är Stig riktigt arg! :)
Inte för att jag vill orsaka stroke, eller så, men….jag svarar med nedanstående, den här ggn.
Ilmar Reepalu, född 11 oktober 1943, en socialdemokratisk politiker, som ju alla vet. Nu visar han sin rätta sida igen. Judehatare. Det blir allt tydligare vilken regering vi har!
Läs artikeln på Pi här.
Det är praktiskt taget uteslutande muslimerna i Malmö, som trakasserar och förföljer Judarna. Muslimerna är själva inte intresserade av ”mångkultur”, precis.
Axplock:
”Nu har en av Europas största tidningar, Sunday Telegraph, gjort en intevju med Reepalu, och här går det inte att missförstå citaten. ”Det har inte förekommit några attacker mot judar, och om judar här vill flytta till Israel är det ingen angelägenhet för Malmö”, säger Reepalu i intervjun
Read more: http://politisktinkorrekt.info/2010/02/24/reepalu-visar-sin-ratta-sida-igen/#more-32541#ixzz0gU1bwrnv
Det har beskrivits hur tonårsgäng (muslimer) har attackerat judiska pojkar på väg till församlingen (SDS 26/1-04), hur elever på intilliggande Pauliskolan har hetsat mot judar på väg till synagogan (SDS 18/9-04) och hur lärare inte vågat berätta om sitt judiska ursprung, i skolor där eleverna pratar om ”äckliga judar” och hur ”Hitler gjorde ett bra jobb” (SDS 24/4-04), för att bara nämna incidenter ett år.
Den ”svenska” antisemitismen är alltså av närmast hundraprocentig omfattning en importerad sådan, och det är Reepalus skötebarn på Rosengård och liknande ställen som står för den. Detta är något sossarna i Malmö vet alldeles utmärkt väl, men struntar i det då man har ett starkt valunderlag i alla bidragstörstande invandrare.”
Och folk fattar fortfarande inte vilken orm (S och islam) vi när vid vår barm?
”Nu är Stig riktigt arg! :)”
Näää! Inte just nu, det har jag varit det sista året ungefär :-).
Dvs sedan jag på allvar började inse allvaret med smygislamiseringen och myten bakom blandkulturen som bara är ett enda stort misslyckat experiment -- på medborgarnas bekostnad.
Jag medger att jag ibland tenderar att gå över gränsen till det rasistiska men jag tycker inte det är fel att diskutera om folk från MENA blivit intellektuellt efter och/eller tagit mental skada av krig, religiösa riter och dogmer som gränsar till ren galenskap, ”hederskultur” som varken är heder eller kultur.
Bränderna och attackerna mot ambulanpersonal och brandmän i våra multikulti-ghetton (hur efterbliven är man inte om man ger sig på yrkesmän som bekämpar en brand. Det har aldrig hänt i Sverige innan dessa MENA-orcher kom hit).
Allt det som gjort Europa civiliserat: upplysningstiden, filosofin, ideologiernas framväxt, den moderna vetenskapen etc. inget (el. mkt lite) av detta har vuxit fram i MENA och ifrågasatt koranens auktoritet eller ersatt hederskulturen.
Men nu kommer de svarta spökena in över Europa och skall kulturberika jordklotets mest kulturella kontinent. Blandkultur har vi haft i Europa i många sekel, allt från tyska filosofer, franska författare, italienska operor, fantastiska kompositörer från alla Europas länder till matlagningskonst som italienska, spanska och inte minst Det Franska Köket.
Vad har mussarna att komma med? Halalslaktat kött och snustorra nötter knappt lämpliga som kamelföda.
Så otacksamma och associalt fräcka som troende muslimer och MENA-folk ofta är behöver vi inte blygas för att ifrågasätta vad deras hemländers brist på utveckling satt för sorts spår i deras psyken eller rent av hjärnor (personlighetsstörningar är dessutom biologiskt ärftligt).
Jag förstår precis vad du menar, det gör säkert de flesta. Man står handfallen i ett växande elände och vill bara inte tro att det som händer faktiskt händer. Det är overkligt, det är inte Sverige. Onaturligt. Det enda mångfalden består av är mångfald av kriminalitet, urskiljningslöst våld, hat och ökad risk för inbördeskrig. Det hela är en så sinnessjuk maktkomplott med vårt land, vår ekonomi och hela befolkningens väl och trygghet som insats, att det är svårt att föreställa sig den ondska något liknande måste komma ur. Samhället sjunker i ett moraliskt och demokratiskt sönderfall. Enda åtgärder som politikerna vidtar är sådana som bidrar till att allt detta ska gå snabbre….
Ritualslakt är djurplågeri.
Dagens kycklinguppfödning är f.ö djurplågeri oavsett slaktmetod.
Rekommenderar varmt en dokumentär från 2005 som heter Earthlings.
(och därtill Food Inc från 2009.)
Alternativet för mig är lakto-ovo vegetarism…
Visst är det djurplågeri. Det hjälper inte att kompromissa med ”bedövning”, för djuret går naturligtvis -- likafullt -- igenom en långsam och ångestfull kvävningsdöd! Fullt medveten. Bedövad är inte detsamma som sövd.
Tyvärr orkar jag inte se på filmer, om de visar djurplågeri. Det är min akilleshäl och kanske ivägen för djurskyddsambitionen, men jag tror det jag läser säger allt jag behöver veta för att förstå att det finns mycket kvar i djurskyddslagstiftningen att göra. Att vi har en av de bästa djurskyddlagarna i världen ska inte förväxlas med varken moralisk eller godsint!
Vegan eller vegetarian blir jag nog aldrig, med så mått mätt att jag kommer fortsätta äta fisk, skaldjur, mejeriprodukter och ägg. Kött, däremot, har jag _nästan_ slutat med. Det svåra är att veta vad som gömmer sig i djurmaten….det går naturligtvis inte tvinga djuren äta enbart potatis…:) Jag ”tillverkar” 75% av mina djurs mat själv, då har jag bättre (tyvärr inte hel) koll på att det inte är halalprodukter jag får med i potatis, grönsaker, pasta och risblandningarna.
Mer om företag som stöttar islamiseringen av Sverige finns bland annat här: http://imittsverige.blogspot.com/2008/05/fretag-i-sverige-som-stttar.html
Lägg gärna in kommentarer där om ni vet något om detta.
Bra att du inte låter detta vila, Isa!
Mvh
/FS